Kadernota 2021
portal

Financieel perspectief

Financieel perspectief

In onderstaande tabellen zijn de gevolgen voor de begroting van de voorstellen uit deze Kadernota weergegeven en per onderdeel voorzien van een toelichting.

KADERNOTA

2021

2022

2023

2024

Toelichting

Uitgangspunt MJB 2020-2023

0

0

137

398

Mutaties Kadernota

Onontkoombare mutaties:

1a

Netto ontwikkeling Algemene uitkering na prijseffecten

469

500

218

736

In de netto ontwikkeling van de algemene uitkering wordt rekening gehouden met een stijging van lonen en prijzen. De groei van het gemeentefonds wordt gebruikt om de stijging van lonen, verbonden partijen, subsidies en overige materiële uitgaven aan te passen aan de inflatie. Gerekend wordt met 1,5% stijging in 2021 en 2022 en in 2023 en 2024 met 2%. Naast het gemeentefonds stijgen ook de opbrengsten van heffingen en retributies en de doorbelasting aan projecten voor inflatie.

1b

Opschalingskorting Algemene Uitkering

-90

-200

-330

-465

Elk jaar wordt het accres verminderd met een korting voor lagere apparaatskosten, ook wel opschalingskorting genoemd. Deze dateert uit de start van het kabinet Rutte-Asscher en het idee dat gemeenten zouden moeten fuseren naar de schaal van 100.000 plus gemeenten. Dit schaalvoornemen is ingetrokken maar de zogenaamde efficiencykorting niet.

1c

Groei Algemene Uitkering door meer inwoners

60

120

180

240

Gerekend is met een jaarlijkse groei van 30 woningen en 60 inwoners als gevolg van de ruimtelijke ontwikkelingen. Extra opbrengst voor het Sociaal Domein is buiten beschouwing gelaten.

2

Structurele mutaties uit Jaarrekening 2019

-345

-345

-345

-345

Zie toelichting in de Jaarverantwoording 2019

3

Structurele mutaties uit Zomernota 2020

84

131

142

154

Zie toelichting in de Zomernota 2020

4

Ontwikkelingen OZB (areaaluitbreiding)

16

36

60

88

Door de toename van woningen en bedrijfsgebouwen stijgt ook de OZB opbrengst.

Overige mutaties

Governance en bedrijfsvoering

5

Klantcontactcentrum

-83

-53

-53

-53

In het samenwerkingsverband voor het KCC is afgesproken dat voor de noodzakelijk groei elke gemeente zijn aandeel nakomt. Voor Zwartewaterland is dat 1,4 fte. Het college heeft het voornemen om het KCC vanaf 2022 weer in eigen huis te organiseren. Als gevolg daarvan kan de extra last vanaf 2022 worden beperkt met 30.000.

6

Rentetoerekening grondexploitaties

-30

-30

-30

-30

De rentetoerekening aan grondexploitaties mag niet meer dan 0,5 % hoger zijn dan toerekening aan de overige activa tenzij er heel specifieke leningen voor de grondexploitaties zijn aangetrokken. Als gevolg hiervan wordt de rente aan grondexploitaties in 2021 verlaagd van 1,7% naar 1,5%.

7a

Aansluiting bij ONS voor PSA, ICT en Inkoop en extra inzet op eisen en kwaliteit van de informatievoorziening

-482

-482

-482

-482

In een apart raadsvoorstel stellen wij voor om aan te sluiten bij het shared service centrum ONS. Daarnaast wordt de capaciteit voor de informatievoorziening in overeenstemming gebracht met de eisen die hieraan worden gesteld, waaronder een zogenaamde Chief Information en Security Officer. In de bepaling van de benodigde middelen zijn de bestaande stelposten voor overhead, ICT investeringen en een deel van de Digitale Agenda komen te vervallen. Bij elkaar € 360.000.

7b

Incidentele aansluitkosten ONS

Conform het raadsvoorstel wordt € 1,321 miljoen onttrokken aan de algemene reserve.

8

Verlaging diverse materiële budgetten

79

79

79

79

Onder andere: toerekening communicatie aan projectbudgetten (15k), vermindering budget externe inhuur Omgevingsvergunningen (12k), verlaging kleinere budgetten veiligheid (10k) en vermindering incidenteel onderhoud openbare ruimte (15k). Vermindering van deze budgetten kan zonder dat dit ten koste gaat van de externe dienstverlening.

Maatschappelijke opgaven

9

IHP Onderwijshuisvesting (deel 1)

-

-52

-80

-77

De hogere lasten betreft de stijging van kapitaallasten conform het concept IHP en rekening houdend met de vrijval kapitaallasten uit de in het verleden gedane investeringen in onderwijshuisvesting. Het huisvestingsplan wordt apart ter besluitvorming aan de raad voorgelegd.

10

Cultuurnota

-40

-40

-40

-40

In een apart raadsvoorstel bieden we de Cultuurnota aan. De voorstellen in de Cultuurnota zorgen voor een stijging van de uitgaven met structureel € 40.000.

11

Gemeentelijke inzet energietransitie

-100

-100

-100

-100

De energietransitie vergt in heel Nederland een grote inzet van gemeenten. Voor deze inzet is een extra vergoeding nodig van de Rijksoverheid. Hetzij via het gemeentefonds hetzij als een specifieke uitkering. Om de gemeentelijke inzet goed voor te bereiden en te coördineren doen we ook een beroep op de eigen middelen van de gemeente: € 100.000 als basis voor de extra inzet van de organisatie.

Heffingen

12

Opbrengst begraafrechten

50

50

50

50

De stijging van de opbrengst begraafrechten weerspiegelt de feitelijke situatie bij het opstellen van de Kadernota. Hiervoor vindt geen aparte tariefsverhoging plaats. Op basis van de huidige inzichten komt de kostendekkendheid van de begraafplaatsen hiermee op 92%. In de begroting houden we rekening met de uitbreiding van de begraafplaatsen binnen de eerder geraamde investeringsbedragen.

Leefbaarheid

13

Onderhoud en investeringslasten oeverconstructies 2021-2030

-42

-127

-138

-147

Voor het onderhoud en de vervanging van oeverconstructies is een beheerplan opgesteld. Om de oeverconstructies op het B-niveau te onderhouden is een budgetuitbreiding met € 41.500 nodig. Daarnaast moeten er omvangrijke vervangingsinvesteringen plaatsvinden voor wal- en kademuren en houten oeverbeschoeiingen. Deze investeringen vinden plaats over een periode van 10 jaar. De kapitaallasten lopen hierdoor gestaag op.

14

Vervangingsinvesteringen wegen 2022-2024

-

-

-35

-70

Voor het vervangingsprogramma wegen waren nog geen budgetten op genomen voor de jaren 2022, 2023 en 2024. De investeringen voor deze jaren bedragen gemiddeld € 700.000 per jaar. In de Kadernota wordt de stijging van de kapitaallasten die hieruit voortvloeit nu begroot.

Saldo Kadernota 2021 - 2024

-454

-514

-768

-65

Oplossingsrichtingen

Om te komen tot een evenwicht en een structureel sluitende begroting zijn ook maatregelen nodig om de middelen hiervoor vrij te maken. We doen dat langs de wegen, zoals genoemd in de aanbiedingsbrief:

  1. We kijken kritisch naar de structureel vastgelegde stelposten voor nieuwe initiatieven en incidentele uitgaven;
  2. We vinden het billijk om de tarieven voor de OZB de komende jaren met 5% extra te verhogen, bovenop de inflatie.

Oplossingsrichtingen

2021

2022

2023

2024

Toelichting

a

Beperking van de structurele ruimte voor verkeersknelpunten en buurtinitiatieven en leefbaarheidsplannen

244

304

554

554

In de begroting zijn structurele posten opgenomen voor de bekostiging van leefbaarheidsplannen, centrumplannen, verfraaiing van het Groen en het oplossen van verkeersknelpunten. Het karakter van de uitgaven op dit terrein is niet structureel maar juist incidenteel. Door de oormerking van deze budgetten af te halen, ontstaat er sneller een structureel financieel evenwicht. De uitgaven zijn niet verplicht maar volgen uit initiatieven en nieuwe ideeën en wensen. Het wegnemen van de oormerking leidt tot het aframen van deze budgetten. In de hier opgenomen reeks is rekening gehouden met het nog kunnen uitvoeren van alle reeds in gang gezette plannen en het behouden van een structureel budget van € 150.000 voor verkeersknelpunten en € 30.000 voor verfraaiing groen. Het budget voor verkeersknelpunten wordt beperkt tot structureel € 150.000 vanaf 2023. Het budget voor centrumplannen/leefbaarheidsplannen wordt vastgesteld op € 410.000 in 2021, € 350.000 in 2022 en bedraagt in 2023 € 105.000. De budgetwijzigingen voor de leefbaarheidsplannen beïnvloeden niet de ambities. Uit een eerste verkenning blijkt dat een deel van de initiatieven in aanmerking komt voor subsidie. Voor additionele wensen kan gebruik worden gemaakt van incidenteel geld en subsidies.

b

Structureel verhogen van de OZB tarieven met 5% boven op inflatie

225

225

225

225

Voor het vinden van het vereiste begrotingsevenwicht stellen we voor om de geraamde OZB opbrengst van 2021 en volgende jaren te verhogen met 5%. Dit wordt gerealiseerd met een tariefstijging. Voor de eigenaar/bewoner van een woning met een WOZ waarde van € 300.000 levert dit een extra jaarlast op van 18 euro.

Subtotaal mogelijke oplossingsrichtingen

469

529

779

779

Saldo Kadernota 2021 - 2024

15

16

12

715

Deze pagina is gebouwd op 06/08/2020 16:55:39 met de export van 06/08/2020 16:54:08